در گفت‌وگو با مهندس حیدری، مدیرعامل شرکت کیمیا مس تابان کویر مطرح شد: در یک شرایط سالم اقتصادی انتظار می‌رود سود تولید به جیب صنعت‌گر و تولیدکننده برود نه واسطه‌گر

فعالان زنجیره مس نیز همچون سایر تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در روند فعالیت خود روبرو هستند، در این میان می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های انجمن مس ایران، برای رفع این دست مشکلات برنامه‌ریزی کرد. چنانچه حضور شرکت‌های فعال در حوزه مس در انجمن پررنگ شود، بستری برای تعامل و رفع مشکلات پدید خواهد آمد. اعتبار اعضای انجمن و شرکت‌های فعال در این صنعت نباید نادیده گرفته شود. همکاری و تعامل شرکت‌های مسی با انجمن، بر اعتبار آن می‌افزاید و زمینه اثرگذاری حداکثری آن را فراهم می‌کند. بر همین اساس نیز ما به دنبال شناساندن اهمیت و اثرگذاری عملکرد انجمن و برقراری تعامل میان این نهاد با شرکت‌های فعال در حوزه مس هستیم. یک نهاد قوی و قدرتمند می‌تواند از منافع تولیدکنندگان به درستی حمایت کند. در این خصوص گفتگویی با مهندس حیدری، مدیرعامل کیمیا مس تابان کویر، عضو محترم انجمن مس ایران داشتیم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.
 
در رابطه با عملکرد شرکت کیمیا مس توضیحاتی را بفرماید؟
شرکت کیمیا مس یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ گروه صنعتی الکتروکویر است. این هلدینگ در زمینه‌های تابلو‌سازی، یو‌پی‌اس و … فعالیت دارد. ما در این مجموعه سالانه چند هزار تسمه مسی مصرف داشتیم و برای تامین آن با مشکلات متعددی مواجه بودیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که این محصولات را در مجموعه خودمان تولید کنیم. برهمین‌اساس نیز از ۳ مشاور اروپایی و آسیایی کمک گرفتیم. در نهایت شرکت با هدف سرمایه‌گذاری در صنعت مس، تامین مواد اولیه صنایع برق و تولید انواع قطعات مسی، در ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در یزد به ثبت رسید و کارخانه و خطوط تولید در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در منطقه ویژه اقتصادی یزد احداث شده است. این مجموعه با استفاده از آخرین تکنولوژی روز و همکاری با شرکتهای معتبر اروپایی در زمینه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی و خدماتی کشور با انتخاب صحیح مواد اولیه و رعایت بالاترین استانداردهای کیفی ارتقاء داده و همچنین با بهره‌گیری از فناوری‌های سبز با هدف حفظ محیط‌زیست فعالیت می‌کنیم. این شرکت انواع مصارف صنعتی مس را با کمک ماشین‌آلات پیشرفته و نیروی کار متخصص تولید می‌کند و یکی از پیشروترین تولیدکنندگان مفتول، میلگرد و تسمه مسی در ایران است. مفتولهای مس up-cast به صورت Cu-of تولید می‌شود. مفتول و میلگرد این مجموعه به روش کانفورم سهم عمده‌ای از نیازمندی صنایع در این خصوص را پوشش می‌دهد.
 
در این حوزه فعالیت با چه چالش‌هایی مواجه شده‌اید؟
واسطه‌گری در صنعت مس یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در یک سال اخیر با آن مواجه شده‌ایم. این واسطه‌گری مانع پیشرفت و توسعه صنعت مس است؛ بر همین اساس نیز انتظار می‌رود متولیان امر از سندیکا گرفته تا انجمن‌های فعال در حوزه مس، با آن برخورد نمایند. واسطه‌گری درآمدزاست اما در یک شرایط سالم اقتصادی انتظار می‌رود سود تولید به جیب صنعت‌گر و تولیدکننده برود. تولید به‌منزله سرمایه‌گذاری قابل توجه است و هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد، اما واسطه‌ها بدون صرف هزینه سود قابل‌توجه و بسیار بیشتری را در قیاس با ما، از آن خود می‌کنند.
البته گاها از فرآیند برندسازی که توسط واسطه‌ها انجام می‌شود به‌عنوان دلیلی برای کسب چنین درآمدهایی یاد می‌شود. این‌درحالی‌است که ما هم در مقام یک مجموعه قدیمی بازار را مطالعه کرده‌ایم و با احتساب شناختی که بازار روی برند ما دارد، به این حوزه ورود کرده‌ایم.
کمااینکه همه فعالان این حوزه مس را از کیمیا مس می‌خرند و در شو روم خود می‌گذارند. در مواردی حتی از کیفیت محصولات ما به‌عنوان ابزاری برای فروش محصولات بی‌کیفیت نیز استفاده می‌شود. بدون تردید باید با چنین اقداماتی مبارزه جدی شود.
یکی از اهداف اصلی شرکت کیمیا مس تابان ورود به بورس است. برهمین اساس نیز به دنبال آن هستیم تا تمامی مراحل فعالیت خود را از طریق مراجع رسمی دنبال کنیم. در این میان هرگونه بازار غیررسمی و واسطه‌گری و فروش غیررسمی و … مانع شفافیت‌های لازمه بورسی شدن ماست.
 
برخورد با واسطه‌گری در صنعت مس چطور ممکن است؟
انجمن مس باید به‌عنوان تشکل و نماینده فعالان این صنعت، با واسطه‌گری در صنعت مس مبارزه و برخورد کند. در مواردی شاهد هستیم که شخصی در بازار، ضایعات مس را که منشا آن مشخص نیست، خریداری و به کارخانه‌های ذوب ارسال می‌کند. این دست مشکلات در صنعت مس به شدت قابل رویت است و برای مایی که تازه‌وارد این زنجیره هستیم، تازگی و جای تعجب دارد.
 
باتوجه به ظرفیت‌های صادراتی که به آن اشاره کردید، آیا در این بخش نیز با مشکلاتی روبرو هستید؟
ثبت سفارش ماشین‌آلات در سامانه جامع و رفع تعهدات ارزی یکی از موضوعاتی است که روند فعالیت ما را متاثر ساخته است. در حال حاضر و تحت تاثیر این مشکلات، واحد بازرگانی ما در تعلیق است. در حال حاضر یک سال از ورود ماشین‌آلات موردنیاز ما به منطقه ویژه اقتصادی گذشته، رای دادگاه را برای رفع این مشکل گرفته‌ایم اما همچنان منتظر یک تیک از سوی مسئولان بانک هستیم.
در همین حال ما قراردادی با طرف‌های اروپایی داریم که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. در حال حاضر برای آنکه فروش صادراتی‌مان قطع یا مختل نشود و به اعتبارمان آسیب وارد نشود، ناچار هستیم به روش‌های گوناگون و بدون هیچ سودی، محصول خود را صادر کنیم.
در ادامه بازگشت ارز صادراتی نیز خسارات قابل توجهی را به ما تحمیل می‌کند. در شرایطی که من تولیدکننده همه محصولات موردنیاز خود را با احتساب ارز آزاد خریداری می‌کنم و به‌واسطه تحریم، هزینه‌های متعددی را متحمل می‌شوم، بازگشت ارز صادراتی با قیمت به‌مراتب ارزان به کشور، چطور برایم ممکن است؟ ما ناچاریم محصول خود را به ترکیه ببریم، گواهی مبدا آن را تغییر دهیم و مجددا آن را صادر کنیم که هزینه‌های ما را به شدت افزایش می‌دهد.
 
در تامین مواد اولیه از بورس با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
مقررات حاکم بر بورس روند فعالیت ما را بسیار دشوار می‌کند. به‌عنوان مثال در حال حاضر ماده اولیه به‌مراتب کم‌تر از ظرفیت تولید ما از طریق بورس، در اختیارمان قرار می‌گیرد. علاوه‌براین امسال هم ماده اولیه ما را متناسب با ظرفیت تولیدمان در سال گذشته که سال نخست فعالیتمان بود، در اختیارمان قرار داده‌اند. در همین حال برخی واحدها مواد اولیه را حتی به مراتب بالاتر از نیاز خود، از بورس خریداری می‌کنند.
علاوه‌براین در شرایطی که ما موظف به تولید محصول با کیفیت هستیم، کاتد مس درجه ۳ و با عیب در اختیار ما قرار می‌گیرد. شرکت الکتروکویر تحت لایسنس زیمنس آلمان، شرکت لنا،لگراند فرانسه و مگابار ایتالیا و نیز شرکت فراکوه ،دوکاتی فرانسه و فراکوئه آلمان است. به‌این ترتیب کیفیت برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نمی‌توانیم ذره‌ای از کیفیت بزنیم.
 
انجمن مس چه وظیفه‌ای در قبال رفع این مشکلات بر عهده دارد؟
نظارت بر ظرفیت‌های تولید و میزان تخصیص سهمیه برای خرید مواد اولیه، جلوگیری از بروز سوداگری، برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تولید، شناسایی مشکلات حاکم بر یک صنعت در بخش‌های مختلف، تعامل با دنیا برای شناساندن محصولات ایرانی در بازار جهانی، پیگیری مشکلات در حوزه واردات و صادرات و ایجاد بستری برای رقابت سالم، مهم‌ترین درخواست ما از انجمن مس است.

پست های مرتبط

پیام بگذارید